Usługi copywritingu są dość mocno pożądane na rynku niezależnie od sezonu. Treści pisane silnie zaznaczają swoją obecność w praktycznie każdej branży. Po stronie zleceniodawcy mogą zatem pojawić się pytania – czy lepiej mieć kogoś na stałe czy też zlecać wykonanie tekstów na zasadzie współpracy B2B?
W dzisiejszym artykule przedstawię Ci plusy i minusy każdego z tych rozwiązań, jak również napiszę, w jakich okolicznościach sprawdzi się copywriter freelancer, a kiedy zatrudnienie go na etat. Zapraszam!
Kiedy sprawdzi się tradycyjne zatrudnienie na etat?
Zacznę od mniej popularnej formy współpracy z copywriterem, choć można zauważyć w ostatnim czasie spory wzrost zainteresowania tym rozwiązaniem – a mianowicie, zatrudnianiem „tekściarza” na etat.
Wydaje się, że firmy zaczęły bowiem rozumieć, że copywriter stający się ekspertem w danej tematyce to przysłowiowe „złoto”. Trzeba bowiem pamiętać, że nawet najbardziej kunsztowny warsztat pisarski nie zastąpi merytorycznej wiedzy – szczególnie, gdy wymaga tego dana firma, branża, usługa lub produkt.
Jeżeli content w Twoim projekcie odgrywa bardzo dużą rolę i potrzebujesz naprawdę hurtowych ilości tekstu w długim horyzoncie czasowym, jak również zależy Ci na jakości i dysponujesz odpowiednim budżetem – copywriter na etat wydaje się rozsądną opcją.
Warto jednak wiedzieć, że nie musimy zatrudniać twórcy treści na umowę zlecenie czy o pracę. Jeżeli bowiem trafimy na osobę, która jest w branży od długiego czasu, to prawdopodobnie dogadasz się na podstawie rozliczenia B2B.
Rozliczenie na podstawie faktury raz na miesiącu w oparciu o ilość znaków lub przepracowane godziny – to bardzo wygodne rozwiązanie, o ile projekt jest naprawdę duży.
Czy copywriter freelancer to lepsza opcja?
Znacznie popularniejszą formą współpracy z copywriterem jest po prostu zlecanie konkretnych tekstów. Wynika to z powszechnego, jednorazowego charakteru większości zleceń. Copywriter freelancer przedstawi Ci swoją wycenę w oparciu o dobrze opisane zlecenie, zaproponuje termin i voilà!
Minusem jest to, że taki copywriter nie zawsze dysponuje obszerną wiedzą na temat usług lub produktów, które oferujesz. Niemniej jednak większość zleceń nie wymaga zdobycia specjalistycznej wiedzy, lecz skrupulatnego researchu. Z reguły, w zupełności to wystarcza, aby treści brzmiały profesjonalnie.
Szczególnie w przypadku tekstów na stronę, większe znaczenie ma przekaz reklamowy. A to z kolei już domena copywritera, a nie eksperta w danej dziedzinie. Jeżeli temat jest bardzo wymagający – twórca treści, może przecież zgłosić się do specjalisty w celu weryfikacji wartości merytorycznej.
Podsumowanie
Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy copywriter freelancer jest lepszy od zatrudnionego na etat. W przeważającej większości, pierwsza forma współpracy wydaje się być rozsądniejsza. Copywriter na etat to raczej „rozwiązanie” dla bardziej wymagających i długotrwałych projektów, gdzie treść odgrywa niezwykle istotną rolę. Co ciekawe, w wielkich korporacjach istnieją nawet działy odpowiedzialne wyłącznie za content!