Prowadząc sklep internetowy naturalnie szukamy sposobów na zwiększenie ruchu, wskaźnika konwersji i lojalności klientów. Na pewnym etapie z pewnością obije nam się o uszy termin pozycjonowania lub SEO. Nie bez powodu działania, które mają na celu poprawę widoczności w Google, stają się ważnym elementem marketingu większości sklepów internetowych.
Pozycjonowanie bowiem to jedna z najtańszych metod pozyskiwania Klientów. Wymaga jednak wiedzy, cierpliwości i ciągłego udoskonalania swojej platformy sprzedażowej.
Jeżeli mówimy o sklepach internetowych, opisy kategorii stanowią niezwykle ważną wartość dla wyszukiwarek. Wielu właścicieli sklepów całkowicie zapomina o tym fakcie. Wydaje się bowiem, że sama nazwa kategorii jest wystarczająca, aby odwiedzający wiedział, co znajduje się na podstronie. Takie myślenie może jednak kosztować sporo… zysków.
Opisy kategorii napisane w odpowiedni sposób nie tylko wpływają na pozycje strony, lecz również na profesjonalny wizerunek, jak i poprawiają aspekty wizualne sklepu. Dlatego jeżeli na Twojej witrynie wciąż brakuje opisów kategorii – koniecznie musisz to zmienić!
Wpływ opisów kategorii na pozycjonowanie
„Content is the king” (z ang. Treść to król). Nie bez przyczyny te słowa pomimo upływu lat wciąż odbijają się echem w świecie SEO.
Roboty wyszukiwarek internetowych indeksując strony kierują się mnóstwem czynników. Google rzadko kiedy ujawnia, co stoi za wysokimi pozycjami, jednak wyjątek stanowią treści. Oficjalne stanowisko tego giganta mówi jasno, że wartościowa treść to jeden z najważniejszych aspektów budowania widoczności w wyszukiwarce.
W przeciwieństwie do kampanii płatnych (Google Ads, Facebook Ads) tworzenie opisów kategorii jest jednorazowe i nie wymaga żadnych stałych kosztów. Dlatego warto więc zadbać o tym, aby była to jak najbardziej wartościowa, dobrze sformatowana, merytoryczna i ciekawie napisana treść.
Pamiętaj, że taka jednorazowa inwestycja może zwracać Ci się tak naprawdę przez cały czas istnienia sklepu. Idąc tym samym tokiem myślenia – kosztem oszczędności w tym zakresie jest zatem stały mniejszy zysk.
Profesjonalny wygląd podstrony kategorii
Możesz mieć naprawdę dobrze wyglądający sklep internetowy ze spójnymi kolorami, grafiką, idealnie dopasowaną czcionką. Praktycznie każdy potencjalny klient zwróci jednak uwagę na brak tekstu w miejscach, które na ogół wypełnione są treścią. Warto bowiem pamiętać, że ludzie korzystają coraz częściej i dłużej z internetu, a tym samym uczą się „jak powinien wyglądać sklep internetowy”.
Nawet jeśli odwiedzający naszą witrynę nie przeczyta opisu kategorii, z pewnością rzuci mu się w oczy obszerna i dobrze sformatowana treść. Dodaje ona profesjonalnego wyglądu sklepowi, a klient ma poczucie, że właściciel dołożył wszelkich starań, aby w sklepie znalazły się wszelkie kluczowe informacje.
Jak pisać opisy kategorii?
Wiesz już, dlaczego obecność opisów kategorii jest tak ważna dla rozwoju sklepu internetowego. Zdajesz sobie również sprawę z faktu, że wątpliwa jakość tekstów w tym miejscu nie pomaga, a czasem może nawet szkodzić pozycjonowaniu. Jak zatem pisać opisy kategorii, aby gwarantowały wartość zarówno robotom wyszukiwarek, jak i potencjalnym klientom?
Słowa kluczowe w opisach kategorii
Jeżeli zagłębiałeś/aś się w tematykę pozycjonowania, z pewnością obił Ci się o uszy termin „fraz kluczowych”. Po krótce – to słowa, które wpisują użytkownicy w wyszukiwarce internetowej, aby odnaleźć interesujące ich produkty, zagadnienia, czy inne rzeczy.
Umieszczenie tych fraz w opisie kategorii pomaga zatem uzyskać wyższe miejsca w Google na właśnie te słowa kluczowe. Warto jednak zaznaczyć, że pozycjonowanie jest skomplikowanym procesem, więc sama obecność opisów kategorii już „na starcie” może pomóc Ci uzyskać lepsze pozycje nawet na inne frazy kluczowe, które pozycjonujesz. Opisy kategorii podwyższają bowiem wartość witryny samej w sobie.
Odpuść „przesycanie” tekstów słowami kluczowymi. Wybierz dwie/trzy frazy, na których skupisz tworząc opis kategorii. Postaraj się również, aby występowały one w tekście naturalnie.
Rozmieszczenie opisów kategorii
Często pomijane, lecz niezwykle ważne jest także odpowiednie rozmieszczenie słów kluczowych na stronie. Ma to przede wszystkim związek z wygodnym korzystaniem ze strony przez odwiedzających. Z tego powodu warto podzielić opisy kategorii na kilka sekcji, które znajdują się w różnych miejscach na stronie.
Warto umieścić krótki tekst nad produktami, z boku (w tzw. sidebarze), jak również pod produktami. W przypadku pierwszego należy pamiętać, że większość ludzi korzysta obecnie ze smartfonów do obsługi internetu, dlatego treść na powinna zasłaniać całego ekranu (zasada „Above the fold”).
Linkowanie w opisach kategorii
Opisy kategorii można jeszcze bardziej wykorzystać do zwiększenia „mocy SEO” poprzez umieszczanie w treściach linków do innych podstron. Roboty wyszukiwarek dostają dzięki temu silny sygnał, że na innej podstronie znajduje się również coś wartościowego. Nie inaczej jest w przypadku normalnych użytkowników strony.
Kluczem jest naturalność. Zapomnijmy o algorytmach Google, a skupmy się na ludziach. Jakie produkty w danej kategorii są warte podlinkowania? A może coś w ofercie naszego sklepu internetowego uzupełnia produkty z danej kategorii? Eksperymentuj!
Podejmować się samemu czy zlecić copywriterowi?
Jeżeli masz czas, odpowiedni warsztat i wiedzę z zakresu SEO, z pewnością jesteś w stanie tworzyć opisy kategorii. Warto jednak pamiętać, że copywriter z dużym doświadczeniem dba o najmniejszy szczegół tekstu, jego wartość merytoryczną, styl dopasowany do odbiorców oraz odpowiednie formatowanie.
Trzeba też wiedzieć, że pisanie tekstów to nie tylko sam proces wpisywania słów w edytorze tekstu. Zaufany copywriter to osoba, która wykonuje research, bada grupę odbiorców, pisze tekst, a następnie go redaguje. Bardzo często ostateczny efekt różni się od pierwowzoru. A przede wszystkim różni się jakością budowaną przez lata doświadczenia!
Jesteś zainteresowany zleceniem mi opisów kategorii? Zapraszam do kontaktu!