
Wśród zleceniodawców wciąż panuje przekonanie, że tekst to po prostu zlepek słów i stawka nie ma większego znaczenia – dlatego po co przepłacać? Niestety takie podejście kończy się bardzo często sytuacją, w której otrzymują od copywritera treści w żadnym stopniu nieprzypominające poziomu eksperckiego.
Czym są artykuły eksperckie?
Zacznę od tego, czym tak naprawdę są artykuły eksperckie i czy rzeczywiście taka jakość jest zawsze wymagana. Nie da się zaprzeczyć, że słowo eksperckie w tym określeniu rodzaju tekstu nie jest przypadkowe – trzeba wykazać się rzeczywiście dużą wiedzą w danym zagadnieniu. Artykuły eksperckie to więc teksty, które zawierają w sobie najwyższą wartością merytoryczną.
Trzeba jednak zaznaczyć jedną rzecz. Ciężko będzie Ci znaleźć copywritera, który będzie wykazywał się „seniorską” wiedzą np. w programowaniu w języku Java. Potrzeba długich lat i kilku tysięcy godzin szlifowania swojego rzemiosła, aby opanować dany fach na poziomie eksperckim, więc… albo jest się ekspertem w programowaniu albo w copywritingu.
Musisz mieć więc zdrowy rozsądek – osoba zajmująca się od kilku lat copywritingiem jest doświadczona w copywritingu. Co prawda możesz wybrać osobę, która zajmuje się konkretną branżą od wielu lat, jest niej blisko i rzeczywiście ma ogromną wiedzę na jej temat – ale w wielu przypadkach cierpi na tym sama jakość treści, ponieważ ten copywriter prawdopodobnie nie zapełnił tysięcy kartek A4 treścią.
Z reguły więc musisz albo ściśle współpracować z copywriterem, aby dostarczać merytorycznych wskazówek/wiedzy, albo zaufać copywriterowi w kwestii wykonania przez niego dobrego researchu.
Research
A skoro już przy nim jesteśmy to z doświadczenia wiem, że artykuły eksperckie to… w 70% research – i nie ma w tym żadnej przesady. Im bardziej zaawansowana tematyka, tym czas poświęcony na zebranie materiałów i wiedzy, może się wydłużyć. Liczy się przecież dla Ciebie jakość prawda?
Artykułów eksperckich nie pisze się w jeden dzień
Warto też wiedzieć, że artykułów eksperckich nie pisze się z reguły jeden dzień. Chyba, że konkretne zagadnienie jest mało skomplikowane, a copywriter posiada już ogromne doświadczenie w pisaniu na ten temat. Takie koniunkcje zdarzają się jednak rzadko.
Zauważyłem że są po prostu pewne poziomy jakości copywritingu. Nie przesadzam mówiąc, że można siedzieć nad jednym akapitem pół godziny, a nawet dłużej. Copywriter nie zawsze opiera swoją pracę na stanie flow, a jednak teksty eksperckie powinny wybrzmiewać kunsztownie i być pełne wartości informacyjnej.
Czasami potrzebne są duże nakłady czasu, aby dobrze skleić ze sobą słowa i jednocześnie w prosty sposób przekazać wiedzę merytoryczną czytelnikowi.
Redakcja… nawet kilkukrotna
Wykonanie researchu i napisanie tekstu to nie wszystko. Na tym etapie jest to jedynie prototyp artykułu eksperckiego. Z tego powodu copywriter musi teraz (najlepiej ze świeżą głową) dobrze przyjrzeć się swojemu dziełu.
Należy więc odpowiedzieć sobie przede wszystkim na pytanie – czy tekst jest zgodny z prawdą? Bardzo często copywriter może zgłosić się o weryfikację do osoby, która rzeczywiście „zjadła zęby” w danym temacie, lecz nie posiada takich umiejętności pisania. Następnie – czy dobrze się go czyta z perspektywy czytelnika? Czy zawiera błędy stylistyczne i czy może dałoby się napisać coś jaśniej?
Jak więc można łatwo zauważyć, weryfikacja i redakcja tekstu może zająć również sporo czasu. Nie obraź się na copywritera, jeżeli za pierwszym razem nie spełnił Twoich oczekiwań – artykuły eksperckie mają to do siebie, że dużo się w nich grzebie i poprawia.
Ile kosztują artykuły eksperckie?
Przyszła pora na kwestię, która od razu odtrąci wielu „Januszy biznesu”. Jeżeli wydaje Ci się, że za poważną publikację ekspercką zapłacisz stówkę czy dwie – jesteś w dużym błędzie. Nie da się zaprzeczyć, że być może udałoby się w tej cenie znaleźć początkującego copywritera z talentem, dla którego na tym etapie ważniejsze będzie zbudowanie portfolio niż zarobienie pieniędzy – jednak nie licz, że taki stan rzeczy utrzyma się długo. Dobrzy copywriterzy znajdują w końcu dobrze płatne zlecenia.
Artykuły eksperckie (w mojej opinii) to więc koszt min. 70 zł netto za 1000 znaków ze spacjami, a naprawdę poważne publikacje mogą kosztować ponad 200 zł za 1000 znaków ze spacjami.