menu mail phone_in_talk

Opisy kategorii

Opisy kategorii, a pozycjonowanie (SEO)

Opisy kategorii mają ogromne znaczenie przede wszystkim dla wyszukiwarki Google. Jako SEO copywriter przekonałem się o tym na drodze praktyki. Dzięki setkom napisanych opisów kategorii mogłem prześledzić po pewnym czasie jak sam fakt umieszczenia opisów kategorii wpływał pozytywnie na pozycje w Google.

Jeżeli mówimy o robotach tej „gigantycznej” wyszukiwarki to opis kategorii jest dla nich wskazówką, co dokładnie znajduje się na danej podstronie. Sam fakt umieszczenia treści w tym miejscu, jest dobrym sygnałem, gdyż Google po prostu lubi content i podkreśla to na każdym kroku w sposób totalnie otwarty. Jednak z drugiej strony dla tego technologicznego giganta ważna jest jakość tej treści.

Opisy kategorii, a informacje dla Klienta

Mogłoby się wydawać, że opisy kategorii są tylko pewnego rodzaju „wypełniaczem”, a wielu właścicieli sklepów internetowych uważa nawet, że nie są potrzebne, bo nikt ich nie czyta. W kwestii SEO, sprawa została omówiona przed chwilą.

Zajmijmy się teraz walorami sprzedażowymi SEO opisów kategorii. Szczególnie w przypadku tekstu znajdującego się nad produktami – jest on pierwszą rzeczą, która przyciąga uwagę klienta. To w tej sekundzie, kiedy to jego oczy zaczynają czytać… nie możesz zepsuć pierwszego wrażenia. A niestety w wielu sklepach internetowych, opisy kategorii dalej kłują w oczy. Brzmią jak tandetne reklamowe teksty, ponieważ to „tylko krótki nic nieznaczący tekst”.

Trzy, a nawet dwa lub jedno zdanie może zmienić emocje drugiej osoby mimowolnie. Wystarczy, aby Klient dopuścił je po prostu do swojej świadomości, aby sentencje wpływały na emocje – stad krótsza droga do zakupu. Właśnie dlatego copywriter SEO piszący opisy kategorii do sklepu internetowego musi zwracać uwagę na każde słowo – aby było one we „właściwym miejscu i o właściwym czasie”. 

Z kolei w tekstach umieszczanych poniżej produktów w kategorii warto umieszczać dodatkowe informacje powiązując je wciąż z ofertą sklepu. To także ciekawe miejsce na zawarcie dodatkowych fraz kluczowych z tzw. długiego ogona, jak również odpowiadanie na pytania, które mogą zadać użytkownicy. Stawianie „siebie” (w tym wypadku swojego sklepu) w roli eksperta jest bardzo wskazane.

Napiszę teksty, że czapki z głów!

Do każdego zlecenia na teksty podchodzę z pełnym zaangażowaniem - tak jakbym pisał treści dla swojej firmy!

Skontaktuj się ze mną!

Gdzie umieszczać opisy kategorii?

To niezwykle istotna kwestia. Tekst według mojego doświadczenia powinien być odpowiednio rozbity, a najczęstszym podziałem jest – krótki „wstęp” nad produktami i „rozwinięcie” pod nimi. Spotykałem się również z ciekawymi rozwiązaniami w stylu „Rozwiń opis” lub umieszczaniem dodatkowego tekstu w tzw. sidebarze, czyli pasku bocznym.

Opisy kategorii – ile znaków?

Tak naprawdę nie istnieje jedna prosta odpowiedź na to pytanie. Każda branża charakteryzuje się własnym stopniem konkurencyjności, a zatem wymaga mniej lub bardziej wymagających działań SEO. Trzeba sobie także odpowiedzieć na pytanie – na ile asortyment pozwala na rozwinięcie się w opisach kategorii, pozostając merytorycznym. Wraz z kolejnymi latami w branży zdałem sobie jednak sprawę, jak dużo informacji jeszcze brakuje w Internecie.

Ile kosztują opisy kategorii?

Copywriterzy piszący opisy kategorii rozliczają się najczęściej w oparciu o tajemniczo brzmiącą „jednostkę miary” zzs – czyli znaki ze spacjami. Szczególnie w przypadku dużych zleceń ma to ogromne znaczenie dla rzetelnego rozliczenia. Stawka w ramach mojego orientacyjnego cennika copywritera wynosi więc od 40 do 70 zł netto za 1000 znaków ze spacjami.

Pisać samodzielnie czy zlecić SEO copywriterowi?

Nie kwestionuję tego, że znają Państwo oferowane produkty bardzo dobrze – tak samo jak je atuty i unikalne cechy. Właśnie dlatego doceniam współprace, w których Klient również wykazuje inicjatywę i skrupulatnie wypełnia dostarczony przeze mnie brief.

Chce jedynie pokazać, że zlecenie napisania opisów kategorii doświadczonemu copywriterowi może okazać się lepszym rozwiązaniem, gdyż setki napisanych treści tego typu tworzą u niego warsztat – pozwalający tworzyć treści skuteczne, dobrze brzmiące i wpływające na emocje odbiorcy. A to właśnie na tym zależy niewątpliwie właścicielom sklepów internetowych!