Pomiędzy negatywną, a pozytywną decyzją klienta dotyczącą zakupu lub skorzystania z usług danej firmy przechodzi cienka linia. Szczególnie w dzisiejszych czasach uchwycenie uwagi i odpowiednie pokierowanie emocjami klient ma coraz większe znaczenie.

Teksty na stronę internetową pisane „klawiaturą” copywritera, pomogą Ci osiągnąć ten cel!

Profesjonalne logo, świetny design i szybko ładująca się strona – to niewątpliwie bardzo istotne czynniki wpływające na wyniki sprzedażowe witryny.

Jeżeli zwracasz uwagę na te aspekty i udało Ci się tym samym „złapać” zainteresowanie potencjalnych Klientów, to nie chcesz chyba, aby pierwsze wrażenie zostało zmiecione w pył… w momencie, gdy internauta rozpocznie proces czytania tekstów na stronie?

Pierwsze wrażenie może zaważyć na decyzji zakupowej potencjalnego Klienta!

Warto też pamiętać, że właściwie napisana treść na stronie internetowej, nie umyka robotom wyszukiwarki Google – nie jest tajemnicą, że stanowi ona jeden z najważniejszych czynników wpływających na pozycję strony w tej wyszukiwarce. Nie wystarczy jednak, aby teksty na stronie po prostu „były”.

Muszą one łączyć w sobie wartość merytoryczną, sprzedażową, powinny budzić zaufanie, budować wizerunek, jak również być odpowiednio sformatowane i dostosowane do wymogów stawianych przez wyszukiwarkę Google.

Osiągnięcie tego samodzielnie, bez odpowiedniego zaplecza i warsztatu pisarskiego, nie należy do najłatwiejszych rzeczy – niezależnie od tego, czy uważasz się za osobę z lekkim piórem czy też nie.

Po prostu - tysiące stworzonych tekstów na stronę przez copywritera, dają mu niezastąpione doświadczenie i potrzebne „narzędzia pisarskie” - czyli sprawdzone konstrukcje, chwyty i gry językowe, które będą miały silne oddziaływanie na potencjalnego klienta.

Dlaczego profesjonalny tekst na stronę robi różnicę w sprzedaży?

Wyobraź sobie sytuację, w której Klient trafia na Twoją stronę i do podjęcia decyzji o zakupie lub skorzystaniu z usługi, potrzebuje jedynie małego emocjonalnego bodźca – pewnego „poprowadzenia” za rękę.

Z drugiej strony może potrzebować konkretnych wskazówek i informacji o Twojej firmie, usłudze lub produkcie. Oczekiwania Klientów są w dużej mierze zależne od branży i jego „persony”. Spróbuj wcielić się w tok myślenia i emocje Klienta, gdy okazuje się, że z pozoru dobrze prezentująca się strona nie dostarcza kluczowych informacji – odbiorca nie wie zatem, czy jego konkretne potrzeby zostaną zaspokojone.

Co jeśli w tekstach dodatkowo znajdą się błędy językowe, merytoryczne czy co gorsza, ortograficzne? Porażka murowana. Gdyby strona miała staromodny wygląd to być może uznałby, że firma ma tyle Klientów, że właściciel nie miał czasu zadbać o marketing.

Inaczej jest w przypadku strony o atrakcyjnym designie. Potencjalny Klient może przyjąć, że przedsiębiorca mydli nam oczy walorami wizualnymi, a tak naprawdę ma mało wspólnego z profesjonalizmem. A z pewnością takiego „założenia” nie oczekujemy jako właściciele biznesu.

Budowanie zaufania potencjalnego klienta

Z pewnością spotkałeś lub spotkałaś w swoim życiu specjalistów w swoich dziedzinach, a szczególnie w branżach technicznych, którzy od razu obudzili Twoje zaufanie – ze względu na merytoryczny sposób wypowiedzi, wiedzę i opanowanie.

Bez wątpienia na Twój obraz postrzegania tego specjalisty, miał wpływ również ton wypowiedzi, jego artykulacja, być może charyzma.

Jestem przekonany, że na teksty na stronie można spojrzeć właśnie w taki sposób. Klient czytając treści, może odnieść dokładnie to samo poczucie – że znasz się na rzeczy i można Ci zaufać.

Właśnie z tego powodu podczas pisania treści na witrynę copywriter powinien pozostać w ścisłej współpracy z właścicielem poniekąd również pod względem merytorycznym. Przedsiębiorca może także udzielić informacji o samym Kliencie – opisać jego typowy „profil”.

Podsumuję więc:

  • Klient, który rozumie Twój przekaz, uznaje Twój profesjonalizm.
  • Copywriter zapyta Cię o Twoją grupę docelową, aby dokładnie pod nią napisać tekst.
  • Zaufanie w treściach osiąga się poprzez właściwy sposób wypowiedzi i pewne „chwyty”.

Dobra treść na stronie… upiększa ją!

Wielu ludzi uważa, że treść służy jedynie przekazywaniu informacji. Sam wizualny aspekt treści jest niestety często pomijany, również przez copywriterów. Warto jednak pamiętać, że wszystko, co ma swoją „reprezentację” w jakiejkolwiek wizualnej formie na stronie, wpływa na jej ostateczny odbiór przez Klienta

Dlatego dobry copywriter to taki, który zwraca uwagę na te kwestie. Akapity powinny być mniej więcej równe i nie powinny kończyć się pojedynczymi słowami w wierszu.

Jeżeli styl i wielkość czcionki na stronie w opinii copywritera nie jest odpowiednia, być może otrzymasz od niego małe „upomnienie” – zapamiętaj jeszcze raz, że zwraca on uwagę na sposób, w jaki treści wizualnie prezentują się na stronie.

Wygląd treści jest ściśle związany nie tylko z jego właściwym formatowaniem, lecz również z właściwym doborem słów. Warto wiedzieć, że teksty na stronę internetową to nie klasyczne artykuły. Szczególnie w przypadku sekcji, gdzie występują tzw. kafelki (najczęściej w postaci ikony lub zdjęcia) z tekstem – trzeba zadbać o to, aby „podpisy” zajmowały tyle samo linijek. Czasami wymaga to nie lada sprytu i możliwości warsztatowych.

Małe podsumowanie tematu desingu:

  • Content to nie suche informacje, lecz integralna część desingu strony.
  • Równe akapity to klucz do zaprezentowania treści w sposób profesjonalny.

Przekazywanie cennych informacji

Odetnijmy się teraz na chwilę od aspektów reklamowych i wizualnych – pewna grupa Klientów robi to niezwykle skutecznie. Przejdźmy na „drugą stronę”, czyli zatrzymajmy się na wartości merytorycznej. Warto bowiem wiedzieć, że ona jest szczególnie ważna przy zakładkach opisujących usługi lub produkty.

Oczywiście, każda branża jest inna, jednak zawsze warto unikać, na ile się da, brzmienia niczym tania reklama telezakupów  – nie uznawajmy Klientów za mało pojmujących. Dostarczając Klientowi odpowiedzi na pytania, które są dla niego kluczowe w kwestii dokonaniu zakupu, jeszcze przed ich zadaniem – tworzymy sobie ogromną przewagę na starcie.

Co musisz wiedzieć o merytoryce tekstów na stronę?

  • Fundamentem treści na strony internetowe jest wciąż merytoryka - Porshe wciąż potrzebuje bowiem silnika, prawda?
  • Odbiorca powinien uzyskać odpowiedzi na wszelkie nurtujące go pytania!
  • Wysoka merytoryka treści wpływa na zaufanie wśród potencjalnych Klientów.

Kilka słów o wskaźniku konwersji

Żeby zrozumieć, jak skuteczna jest inwestycja w dobrze przygotowany tekst na stronie internetowej, warto przytoczyć definicję wskaźnika konwersji strony internetowej. Najogólniej mówiąc przedstawia on procentowo, ile osób wchodzących w jakikolwiek kontakt ze witryną, ostatecznie dokonuje pożądanego działania np. wypełnienia formularza wyceny.

Teksty na stronę mogą zaważyć na wskaźniku konwersji, jeżeli nie stanowią one wartości dla internauty. Zakładając nawet, że treści są na w miarę akceptowalnym poziomie, to zastępując je tekstami uwzględniające odpowiednie techniki „władania słowem” (marketingu, wywierania wpływu, budowania zaufania, wizerunku w oczach Klienta) – możesz liczyć na znacznie lepsze rezultaty w kwestii wskaźnika konwersji.

Jakie powinny być teksty na stronę internetową?

Bez wątpienia nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Ponownie – każda branża rządzi się swoimi prawami. Copywriter w celu dobrania odpowiedniego stylu wypowiedzi uwzględnia mnóstwo czynników m.in. grupę odbiorców, sposób dotychczasowej „prezentacji” marki, konkurencję, układ strony, design strony.

Napiszę teksty, że czapki z głów!

Do każdego zlecenia na teksty podchodzę z pełnym zaangażowaniem - tak jakbym pisał treści dla swojej firmy!

Skontaktuj się ze mną!

Właśnie dlatego niezwykle istotne w pisaniu tekstów umieszczanych później na stronie firmowej jest indywidualne podejście. Czasami wręcz jako copywriter trzeba odetchnąć przed kolejnym zleceniem, zrobić sobie przerwę, aby np. przestawić się z pisania o mechanice samochodowej na treści związane z modą.

Przede wszystkim brief!

Jeszcze przed przystąpieniem do napisania pierwszego zdania, copywriter powinien dać swojemu Klientowi do wypełnienia brief – zawsze o to dbam. W ten sposób pozyskuje informacje na temat czynników wspomnianych powyżej. Brief jest niezbędny, aby zrozumieć również oczekiwania samego Zlecającego teksty.

Brief jest punktem wyjścia pisania tekstów. Daje Klientowi świadomość, że treści będą tworzone w oparciu o wskazane wytyczne, na które zostanie naprowadzone przez copywritera. Taki zabieg oszczędza czas, eliminuje konieczność wykonania wielu poprawek i rzeczywiście wpływa na ostateczną jakość tekstu na stronę.

Research

Nadany przez brief kierunek pozwala przejść copywriterowi do następnego etapu, jakim jest wykonanie researchu. W zależności od branży musi być on mniej lub bardziej „dogłębny”.

Może się również zdarzyć, że copywriter ma już wiedzę na dany temat – zawsze warto jednak sprawdzać aktualność posiadanych informacji. Research w branżach technicznych może być bardziej wymagający pod kątem czasu. Treści specjalistyczne charakteryzują się właśnie głębszym researchem, dlatego ich koszt może być znacznie wyższy.

Pamiętaj jednak, że posiadany przez Ciebie tekst jest Twoją własnością już na stałe. Być może copywriter będzie oczekiwał od Ciebie pewnych informacji w celu uzyskania jak najlepszej jakości tekstu na stroną, za którą kryje się m.in. idealne dopasowanie formy przekazu do grupy obecnych klientów i grupy docelowej, jak również zwrócenie uwagę na małe „przewagi” nad konkurencją.

Planowanie struktury tekstu

Kolejnym etapem w tworzeniu fachowych tekstów na stronę internetową jest zaplanowanie samej struktury – czyli orientacyjne „rozmieszczenie” informacji w treści. Nieocenioną wartość ma tutaj świadomość copywritera na temat tworzenia tekstów pod kątem SEO.

Nagłówki powinny realnie wskazywać na możliwość uzyskania pożądanych informacji przez odbiorców, a treść pod nimi – dostarczać tychże informacji. Natomiast w przypadku strony głównej – wszystko zależy od zlecenia.

Bardzo często graficzny projekt strony jest już w gotowości, więc wymaga po prostu uzupełnienia ich treściami. Copywriter powinien być jednak w tej kwestii elastyczny. Może bowiem pojawić się potrzeba odwrócenia schematu, a tym samym dostosowania graficznego projektu do istniejących treści. Wydaje się to nawet bardziej rozsądnym rozwiązaniem!

Teksty na stronę pisane językiem korzyści

Konsumenci kupują emocjami – to jedna z fundamentalnych prawd marketingu. Wbrew powszechnej opinii cena nie odgrywa najważniejszej roli w sprzedaży. Nawet najbardziej atrakcyjny cenowo produkt lub usługa nie wzbudzą emocji u odbiorcy, jeżeli nie widzi on korzyści wynikających z jego zakupu.

Stosowanie przez copywritera języka korzyści to nie puste i przereklamowane frazesy, które docierają do nas na każdym kroku – czy to w internecie, telewizji i radiu. Skuteczna sprzedaż opiera się na dogłębnym przeanalizowaniu klienta – kim jest, jakie wyznaje wartości, co jest dla niego ważne, z jakimi problemami się spotyka, co chciałby zmienić, jakie ma pragnienia?

Proces poznawania klienta wymaga czasu i zaangażowania, jednak przekaz oparty o zrozumienie konsumenta z każdym kolejnym słowem rozgrzewa jego emocje w kierunku zakupu produktu lub skorzystania z usług.

Wpływ tekstów na stronie internetowej na pozycjonowanie

Content na stronie internetowej to jeden z najważniejszych czynników wpływających na jej pozycję w wyszukiwarce Google – mówi o tym otwarcie ten technologiczny gigant. Algorytmy wykorzystujące sztuczną inteligencję są już teraz w stanie ocenić z wysoką skutecznością jakość dostarczanej na stronie internetowej treści.

Dobre treści zatrzymując użytkowników na stronie, wydłużając czas trwania ich kontaktu z firmą. Jest to również jeden z czynników, który zdecydowanie może mieć wpływ na pozycje w Google – jest to bowiem sygnał, że strona dostarcza tego, co oczekuje potencjalny Klient.

Ile kosztują teksty na stronę internetową?

To pytanie można przyrównać do pytania „ile kosztuje samochód”. Na rynku znajdziemy copywriterów oferujących niską jakość, brak terminowości, z utrudnionym kontaktem i brakiem większego doświadczenia – w zamian za groszowe wynagrodzenie.

Oczywiście, możesz trafić na „perełkę”, czyli copywritera, który za niską cenę, stworzy Ci treść wysokiej jakości – miej jednak pewność, że taka osoba bardzo szybko zostanie obsypana dobrze płatnymi zleceniami.

Możesz mieć duże szczęście, nie zaprzeczam, ale czy warto ryzykować – stracony czas, nerwy i pieniądze? Swoją pracę nad tekstami na stronę wyceniam według prostej zasady.

W trakcie tworzenia treści muszę mieć pewność, że każde słowo jest odpowiednio wybrane i ułożone w całej konstrukcji, która brzmi dobrze i trafia do klienta docelowego. Bez wątpienia wymaga to przede wszystkim czasu.

Jeżeli chcesz być w posiadaniu sprzedającego tekst na stronie na lata (który jest niejako Twoim aktywem) muszę prawdopodobnie poświęcić na niego więcej niż jeden dzień. Nie narzucanie sobie „godzinnych” ram wymaga właściwego, lecz jednorazowego wynagrodzenia – w zamian otrzymasz jednak content, który będzie służył Ci do końca prowadzenia przez Ciebie działalności dostarczając zysków.