menu mail phone_in_talk

Dobre portfolio copywritera. Jak przygotować?

Opublikowano: 18 września 2022

Dobre portfolio copywritera. Jak napisać?

Każdy copywriter, który chce pozyskiwać nowe zlecenia, dosłownie musi mieć „pod ręką” swoje portfolio. Co prawda, jego przygotowanie może zająć trochę czasu, jednak uzyskane korzyści są wymierne.

W jaki sposób stworzyć swoje portfolio? Jakie informacje w nim umieścić? Odpowiadam w poniższym poradniku!

Wybór najciekawszych realizacji

Zakładam, że masz na swoim koncie już pewne realizacje związane z usługami copywritingu, co pozwoli Ci przygotować dobre portfolio copywritera. Jeśli tak nie jest – cóż, musisz z pewnością wykonać dobrą robotę za małą pieniądze. Traktuj to jak inwestycję. Możesz także napisać treści związane z popularnymi branżami lub usługami, w których czujesz się dobrze, dla siebie – bez zlecenia ze strony klienta.

Najważniejsze jest po prostu to, abyś miał/miała, co przedstawić swojemu potencjalnemu klientowi, gdy poprosi Cię o podanie przykładowych realizacji. Nawet najprościej wykonane portfolio jest lepsze niż grzebanie w swojej pamięci i przesyłanie linków w postaci tekstowej.

Jeżeli natomiast masz na swoim koncie znacznie więcej wykonanych zleceń, wybierz te, które określasz jako „perełki”. Jeżeli trafisz na potencjalnego klienta z takiej samej lub podobnej branży, Twoje szanse na sukces zostaną diametralnie zwiększone.

Opis przedmiotu i przebiegu współpracy

W portfolio copywritera warto zawrzeć w miarę szczegółowe (lecz nie zawsze więcej znaczy lepiej) opisy każdego z poszczególnych zleceń. Warto przede wszystkim zaznaczyć, co było przedmiotem realizacji. Teksty na stronę, opisy produktów, czy artykuły sponsorowane – potencjalny Klient z dużym prawdopodobieństwem będzie chciał zlecić podobne teksty.

Możesz napisać, jakie były oczekiwania, co do tekstów np. pod kątem stylu lub jaka była grupa docelowa. Jeżeli udało Ci się uzyskać bardzo wysoką pozycję na dany tekst – pochwal się.

Zadbaj o aspekty wizualne portfolio

Kolejna kwestia to szata graficzna. Zapomnij o wszelkiego rodzaju „fajerwerkach” i postaw raczej na kreatywny minimalizm. Portfolio copywritera może występować w różnej formie np. pliku PDF czy podstrony w witrynie (sprawdź moje portfolio copywritera), dlatego rozwiązania pod kątem designu będą różne. Dodatkowe wyposażenie portfolio w interaktywne odnośniki zdecydowanie zwiększy jego atrakcyjność.

Podsumowanie

Stworzenie dobrego portfolio wymaga zdecydowanie doświadczenia, w dosłownym znaczeniu, a na samym początku drogi – często inwestycji w postaci czasu przeznaczonego na jeszcze lepszą jakość tekstów niż sugerowałaby stawka. Zwrot jednak nastąpi, gdy kilku klientów wybierze Ciebie spośród innych copywriterów!