menu mail phone_in_talk

Jakie teksty powinny znaleźć się w sklepie internetowym?

Opublikowano: 29 listopad 2022

Dynamiczny rozwój sektora e-commerce, wzmocniony dodatkowo przez pandemię, sprawia, że sklepy internetowe bardziej niż wcześniej konkurują ze sobą na płaszczyźnie marketingowej.

Wielu właścicieli sklepów online wciąż jednak nie docenia roli dobrej jakości treści. Uważam, że nie jest to właściwe podejście i w perspektywie kilku lat (a może krótszej) może przełożyć się na znacznie gorsze wyniki firmy. Z tego powodu warto zapewnić sobie spokój umysłu na przyszłość – osiągniemy to jeżeli treść w sklepie internetowym będzie dopracowana do ostatniej kropki.

W poniższym poradniku przedstawię rodzaje tekstów, które znajdują się w sklepach online, jak również opiszę cechy wartościowego contentu w takich miejscach. Zapraszam!

Jakie rodzaje tekstów dla sklepu internetowego?

Nie da się ukryć, że treść w sklepie internetowym jest zróżnicowana. Teksty mają bowiem najróżniejsze przeznaczenie i cel – mogą zachęcać, inspirować, opisywać i… po prostu wypadać dobrze w „oczach” robota Google. Do najpopularniejszych typów tekstów umieszczanych w sklepie internetowym należą:

  • Opisy produktów – chyba najważniejszy z typów tekstów w tym przypadku. Sklep, w którym produkty nie są dobrze opisane, a tym bardziej w jakikolwiek sposób – nie mają racji bytu. Strona po prostu nie wzbudzi zainteresowania potencjalnych Klientów. Nawet jeśli trafią się zakupy, to z dobrymi opisami byłoby ich na pewno więcej!
  • Opisy kategorii – mniej oczywiste i rzucające się treści, które znajdą się w kategoriach produktów, czyli „miejscówkach”, gdzie prezentowana jest oferta obejmująca konkretny rodzaj asortymentu.
  • Artykuły blogowe – mniej oficjalne artykuły, które mają na celu dostarczanie wiedzy użytkownikom na temat danego produktu w ciekawszej i dłużej formie. Mogą być to porównania, poradniki, inspiracje i wiele innych – kreatywność w przypadku artykułów blogowych ma wymierne znaczenie!
  • Teksty na podstrony informacyjne – dla odmiany, bardziej informacyjny typ treści. Regulaminami i politykami prywatności nie powinien zajmować się copywriter, jeśli nie posiada odpowiednich ku temu kompetencji. Inna kwestia to strony informujące o formach wysyłki, metodach płatności itp.
  • Treść na stronę główną – mówi się, że strona główna to wizytówka każdego sklepu, i w mojej opinii rzeczywiście tak jest. Treść w to miejsce powinna być szczytem dopracowania. Pierwsze zdania, które przeczyta odwiedzający Twój sklep (o ile celowo nie został naprowadzony na inne podstrony kampanią) mają ogromne znaczenie w kwestii pierwszego wrażenia.
  • UX writing – inna ważna dziedzina, która dotyczy tworzenia treści głównie pod kątem obsługi sklepu internetowego. Na stronie znajdują się różne komunikaty np. dodaj do koszyka, sprawdź tabelę wymiarów itp. Z pozoru mało znaczące, pozwalają użytkownikowi sprawnie poruszać się po stronie, co zwiększa szanse na dokonanie przez niego zakupu.

Gdzie powinno umieszczać się teksty w sklepie internetowym?

Teksty w sklepach internetowych mają różne umiejscowienie. Opisy produktów znajdują się oczywiście na podstronach dedykowanych danemu produktowi. Czasami sklepy prezentują krótki opis obok zdjęcia, natomiast dłuższy poniżej – szczególnie, gdy mówimy o asortymencie elektronicznym, gdzie naprawdę można się rozpisać.

Opisy kategorii umiejscowione są natomiast na podstronach kategorii. Krótki opis może znajdować się nad produktami, natomiast dłuższy – poniżej nich lub w sidebarze.

Dowiedz się więcej na temat opisów kategorii.

Miejscem artykułów blogowych jest natomiast zakładka blog, ewentualnie baza wiedzy czy aktualności. Oczywiście odniesienia np. do najnowszych artykułów blogowych mogą znajdować się na stronie głównej.

Treści na podstrony informacyjne umieszcza się raczej na oddzielnych podstronach dla każdego zagadnienia np. wysyłki, zwrotów itp. Z kolei UX writing to zadanie obejmujące praktycznie wszystkie podstrony sklepu.

Cechy tekstów dla sklepu internetowego

Nie wystarczy, aby treść po prostu była na stronie – wciąż dla wielu właścicieli biznesów e-commerce content ma jedynie wymiar „wypełniacza strony”. Warto jednak wiedzieć, że ludzie rzeczywiście czytają treści – dlatego nie chcesz chyba, aby użytkownik sklepu szybko opuścił witrynę, gdy przeczyta błędy gramatyczne, logiczne czy niespójny tekst. To z miejsca znak, że dla sklepu nie jest ważna jakość.

Z tego powodu warto poznać dwie najważniejsze zasady, które powinny wyróżniać dobrą treść dla sklepu internetowego. Oczywiście zdobycie warsztatu pisarskiego to całkowicie osobna kwestia, dlatego mimo wszystko warto zlecać tę usługę copywriterowi.

Tone of voice

Pojęcie, które dopiero raczkuje w polskim marketingu, a jest dość znane za granicą np. w USA. Tone of voice oznacza tyle co „sposób (ton) komunikacji” marki z odbiorcami.

Wymaga to zastanowienia się nad tym, co tak naprawdę chce przekazać dany sklep internetowy. Jak wiadomo – większość branż wymaga od tego, aby platformy sprzedażowe nie były tylko zimnymi magazynami dla produktów, lecz również przekazywały dodatkową wartość. Tak naprawdę na tym polega marketing, aby w odpowiedni sposób zapaść w pamięć klienta poprzez pokazanie, że go rozumiemy i wiemy jak się do niego odnosić.

A jak to osiągniemy?

Poprzez zrozumienie tego, co siedzi w umyśle odbiorców, jakie są ich wartości, co jest dla nich ważne. Określenie tego w uśredniony sposób (każdy człowiek jest inny) pozwala właśnie wypracować odpowiedni tone of voice – czyli sposób, w jaki „wypowiada się” marka.

Inny wydźwięk będą bowiem miały teksty tworzone dla sklepu internetowego z częściami do maszyn rolniczych, a inny z asortymentem dla niemowląt.

Balans pomiędzy reklamą, a merytoryką

Druga rzecz to natomiast znalezienie idealnego balansu pomiędzy merytoryczną wiedzą przekazywaną w tekstach dla sklepów internetowych, a przekazem stricte reklamowym.

Zbut duża wartość merytoryczna, a szczególnie używanie słownictwa związanego z żargonem branżowym, które jest niezrozumiałe dla większości potencjalnych klientów – to sposób na odstraszenie klienta tekstami, które nie posiadają w sobie żadnego pierwiastka emocjonalnego. Treści dla sklepów internetowych powinny wciąż pozostać lekkie.

Z drugiej strony, zbyt usilne zachęcanie potencjalnych klientów do zakupu może brzmieć po prostu tandetnie i być irytujące. Warto zachęcać, a najlepiej przy tym dobrze argumentować – ale nikt nie chce być natrętnie „naciskany”!

Podsumowanie

Tworzenie tekstów dla sklepów internetowych to zadanie wymagające pod kątem wiedzy w zakresie pisania różnego rodzaju treści. Jeżeli zatem nie masz dostatecznej wiedzy na temat copywritingu – skontaktuj się ze mną, a przygotuję dla Ciebie bezpłatną wycenę!