menu mail phone_in_talk

Ile kosztuje copywriting?

Opublikowano: 11 lipca 2022

Poszukując usług copywritera zdecydowanie dojdzie do rozmowy na temat stawek za tworzenie treści. Warto więc wiedzieć, jakie są „widełki” cen za usługi copywritingu na rynku, jak również, jakie sposoby rozliczenia proponują osoby zajmujące się pisaniem tekstów na zlecenie.

Co warto wiedzieć o stawkach za usługi copywritingu?

Ze stawkami za usługi copywritingu jest jak z ceną auta – to zależy. Nie da się zaprzeczyć, że z reguły wyższe stawki u danego „tekściarza” idą w parze z jakością dostarczanej treści, jednak oczywiście nie zawsze pokrywa się to z rzeczywistością.

Z tego powodu tak ważne jest, aby zawsze zapoznać się z portfolio copywritera. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie ocenić, czy podana stawka jest atrakcyjna. Kierując się bowiem wyłącznie niską ceną tekstów, bez problemy spotkamy się z byle-jakością, brakiem rozliczenia na podstawie FV, czy brakiem terminowości.

Nie oznacza to jednak, że musisz korzystać zawsze z usług najdroższego z copywriterów. Niektóre branże tego nie wymagają np. ze względu na słabą konkurencję. Jeżeli jednak mamy do czynienia z branżami mocno technicznymi czy medycznymi – margines merytorycznych niedoskonałości jest bardzo niski.  

Sposoby rozliczenia z copywriterem

Copywriterzy stosują kilka metod rozliczenia, choć freelancerzy preferują raczej wynagrodzenie na podstawie ilości znaków. Niektóre projekty wymagają jednak zastanowienia się nad innym sposobem rozliczenia – dla przykładu tworzenie nazw firmy czy sloganu reklamowego z oczywistych przyczyn nie powinny być rozliczane według stawki „znakowej”.

Poniżej opisujemy więc najpopularniejsze metody obliczania wynagrodzenia dla copywritera.

Rozliczenie za znaki

Odnieśmy się więc do obecnych tendencji na rynku. Przeglądając różne ogłoszenia spotkamy się przede wszystkim ze stawkami za 1000 zzs – co to właściwie znaczy? Otóż pod tym skrótem kryją się „znaki ze spacjami”, czyli każde kliknięcie w klawiaturę jest rozliczane.

Ta metoda ma prostą zaletę – jest przejrzysta. Ustalany jest termin, zakładana ilość znaków, a copywriter sam decyduje kiedy i jak pracuje.

Konkretnie więc przedstawiam widełki stawek za ZZS, które przewijają się w ogłoszeniach (z podziałem na różne rodzaje tekstów):

  • Teksty na strony internetowe – 30 zł do 80 zł netto/1000 zzs
  • Artykuły branżowe (też blogowe, sponsorowane) – od 20 do 60 zł netto/1000 zzs
  • Opisy kategorii, opisy produktów – od 30 do 100 zł netto/1000zzs
  • Artykuły eksperckie – od 40 do 200 zł netto/1000zzs

Rozliczenie za projekt

Innym sposobem rozliczania, jest to, które opiera się o dany projekt. Najczęściej stosowane w przypadku stron internetowych – gdzie występuje różna „charakterystyka” tekstu. Takie zlecenia obejmują, obok tekstów ofertowych, chwytliwe slogany, nagłówki czy idealne wyliczone do znaku podpisy pod „kafelkami” na stronie głównej.

Stawka za standardową stronę wizytówkową z 5 podstronami usługowymi wynosi od 600 do 1500 zł netto.

Rozliczenie za godziny

Ostatnim sposobem rozliczania jest stawka godzinowa. Czasami projekt jest na tyle duży i wymaga różnych działań dodatkowych związanych z content marketingiem, lecz nie stricte z pisaniem – wtedy rozliczenie godzinowe ma sens. W firmach zatrudnieni są również czasami copywriterzy na etat, którzy zajmują się z reguły jednym tematem, jak również np. redagowaniem innych copywriterów.

Stawka godzinowa dla copywritera wynosi od 40 do 100 zł netto za godzinę.

Podsumowanie

Tylko na pierwszy rzut oka rozliczenie z copywriterem jest skomplikowane. Osobiście, jestem elastyczny i współpracuje z klientami na różnych zasadach. Jeżeli chcesz jednak zapoznać się z moimi stawkami za zzs – serdecznie zachęcam Cię do odwiedzenia podstrony cennik copywritera!