menu mail phone_in_talk

Jak umieszczać słowa kluczowe w tekstach?

Opublikowano: 9 lipca 2018
słowa kluczowe w tekstach

Niezależnie od tego, czy copywriter tworzy artykuł sponsorowany, treść na stronę www, czy opis produktu - w większości przypadków jego zadaniem jest również znalezienie odpowiedniego miejsce na wyselekcjonowane wcześniej frazy kluczowe. Poprawnie przeprowadzony zabieg wzbogacania treści o słowa kluczowe wchodzi w skład dziedziny, jakim jest optymalizacja tekstów pod kątem SEO, a tego typu działania nigdy nie umykają uwadze robotów wyszukiwarek.

Warto jednak pamiętać, że nieumiejętne umieszczanie słów kluczowych w tekście może zrobić więcej szkód niż pożytku (w skrajnych przypadkach może zafundować nawet bana ze strony Google), dlatego warto wiedzieć jak robić to w sposób, który nie naraża na tak drastyczne konsekwencje.

Zagęszczenie słów kluczowych

Już dawno minęły czasy, kiedy to copywriterzy (a nawet osoby nie mające z tą profesją nic wspólnego) umieszczali w tekstach masowo słowa kluczowe i osiągali dzięki temu wysokie pozycje nawet na niezwykle konkurencyjne frazy kluczowe. Algorytmy Google świetnie radzą sobie z wyłapywaniem tak sztucznie tworzonych treści. Dzisiaj umieszczanie słów kluczowych w tekście powinno jedynie wskazywać robotom zarys tematyki, którego dotyczy. Takie podejście uważa się za "zdrowe" w oczach wyszukiwarek internetowych.

W zależności od długości tekstu, przyjmuje się, że główna fraza kluczowa powinna znaleźć się w tekście dwa, maksymalnie trzy razy w nieodmienionej formie. Już na etapie tworzenia struktury treści, warto zadbać o to, aby pomiędzy słowami kluczowymi znajdowała się dość duża "odległość". Przyjmuje się, że wybrane frazy nie powinny występować częściej niż raz na 1000 zzs.

Oczywiście tekst może zostać wzbogacony również o frazy poboczne, jednak dla zachowania naturalności tekstu warto umieszczać je w odmienionej formie. Tutaj również najważniejszy jest umiar, dlatego umieszczenie około trzech dodatkowych słów kluczowych w przypadku średniej długości tekstu (około 3000 znaków ze spacjami) jest granicą, której nie powinniśmy przekraczać.

Gdzie umieszczać słowa kluczowe?

To kolejny niezwykle ważny aspekt tworzenia contentu pod kątem SEO. Tak jak wspomniałem wcześniej - naturalność przede wszystkim. W pierwszej kolejności zawsze należy skupić się na stworzeniu treści, która będzie przydatna pod względem merytorycznym dla użytkownika. Warto bowiem pamiętać, że techniki SEO to jedynie dodatek, a nie fundament sam w sobie. Choć z drugiej strony brak zastosowania frazy kluczowej w treści z pewnością nie przyczyni się do uzyskania na nią wysokiej pozycji. Warto zatem znaleźć "złoty środek".

Skutecznym zabiegiem jest umieszczenie frazy w pierwszym akapicie tekstu. Biorąc to na logikę - zarówno internauta, jak i robot wyszukiwarek wiedzą, jakiego zagadnienia mogą spodziewać się w dalszej części artykułu. A jako, że sztuczna inteligencja ma już swój silny udział nawet w procesie indeksowania stron, to patrzenie na robota jak na człowieka ma swoje uzasadnienie.

Mając na uwadze ten fakt, warto również umieszczać słowa kluczowe (nawet w odmienionej formie) w nagłówkach akapitów. Dzięki takiemu zabiegowi robot dostaje sygnał, że tekst jest spójny i nie odbiega od tematyki słowa kluczowego. Nagłówki to także świetne miejsce na generowanie ruchu z tzw. długiego ogona. Jest to jednak temat na odrębny artykuł.

Naturalność umieszczania fraz kluczowych

SEO silnie zmieniło się na przestrzeni lat. Pozostawanie przy strategii dodawania bezwartościowych linków całkowicie niezwiązanych z tematyką strony, czy nie posiadających "siły" w oczach wyszukiwarek, nie wychodzi już na dobre. Dzisiaj najważniejsza jest jakość i skoncentrowanie na internaucie. Pomijając aspekty przyjaznego interfejsu, prędkości ładowania strony oraz wielu innych - teksty muszą przede wszystkim angażować użytkownika i zatrzymywać go na stronie. Słowa kluczowe dalej mają ogromne znaczenie, jednak powinny być umieszczane w treściach w sposób naturalny i niezaburzający konstrukcji tekstu.